Сайт вчителя початкових класів Кулик Юлії Олександрівни

 

Велика буква в іменах, прізвищах, по батькові 2 клас




Тема уроку. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

Мета уроку. Формувати в учнів уміння розрізняти поняття «ім’я», «по батькові», «прізвище», писати їх з великої букви; розвивати мовлення учнів, дослідницький інтерес,    спостережливість, творчість, уміння працювати з підручником, робити висновки, розвивати логічне мислення; виховувати почуття гідності за Україну, її героїв.

 

Тип уроку. Урок – дослідження

 

Обладнання. Картки для складання речень, таблиця «Походження прізвищ»

 

Хід уроку

 

І.  Організація класу до роботи

     1. Привітання:

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

2. Перевірка готовності робочих місць. 

- Подивіться уважно, чи все ви приготували. На уроці вам знадобляться підручники, зошити, ручки, та гарний настрій.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. – Давайте пригадаємо все, що знаємо про слова, які означають назви предметів (іменники)

-         Які слова відповідають на питання  хто?(Назви людей і тварин)

-         Які слова відповідають на питання  що?(Назви всіх інших предметів)

 

  1. 2.      Гра «Світлофор»

(Учитель промовляє слова, а учні показують питання на світлофорі)

-         Що означають слова, які відповідають на питання хто?, що? (означають назви предметів)

-         Скільки предметів вони можуть означати? (Один, багато)

-         Наведіть приклади.

-          Молодці. Ми все пригадали.

 

ІІІ.  Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

  1. 1.      Робота з загадкою

-         Відгадайте загадку.

 

 

Всі хочуть, як народиться дитина,

                                      Щоб я було красиве і дзвінке.

Бо носить все життя мене людина,

                                      А відгадайте-но, що я таке? (ім’я)

2. Каліграфічна хвилинка

- Як пишеться це слово? (З апострофом)

- Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).

- Відкрийте свої зошити, запишіть число і класна робота. Запишемо цілий рядок цього слова.

Ім’я ім’я ім’я ім’я

Запис під диктовку: У мене гарне ім’я !

- Яке це речення за метою висловлювання?

- Скільки букв у слові ім’я? (3) А скільки звуків? (4)

- Давайте з вами зараз трішечки почаклуємо і перетворимо це речення на питальне.

- Яке речення утворилося? Запишіть.

 

-         Кожна людина має своє ім’я, по батькові, прізвище. Сьогодні спробуємо дослідити, як вони пишуться, чому саме так, яким способом утворилися прізвища, по батькові. Навчимося правильно писати ці слова, бо грамоти вчиться – завжди знадобиться.

Для людини її ім’я звучить найсолодше, тому імена тих, хто гарно працюватиме, міркуватиме, буде красиво писати, правильно сидіти, звучатимуть найчастіше. Це буде найкращим визначенням його хорошої роботи на уроці.

 

ІV. Викладення нового матеріалу

  1. 1.      Складання речення.

-         З чого складається наше мовлення? (з речень)

-         З чого складається речення? (зі слів)

-         Складіть речення зі слів (на дошці на картках). Запишіть.

Іванко, мамі, Сьогодні, на кухні, допомагає.

            - Встановіть зв'язок слів у реченні.

Сьогодні Іванко допомагає мамі на кухні.

- Про кого йде мова у реченні?

 

- Що він робить? (Допомагає)

 

- Допомагає кому? (Мамі)

 

- Допомагає коли? (Сьогодні)

 

- Де допомагає? (На кухні)

            - Підкресліть головні слова.

  1. 2.      Казка «Як маленька буква стала великою.»

а) розповідь казки вчителем.

- Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

- Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.

- Ти маленька, тому й не помічають, - поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».

І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

б) робота над змістом казки.

- Ви прослухали казочку. Про що вона?

- Що сталося із буквою, коли вона стала на початок речення? На початок імен, прізвищ та імен по батькові?

- А які ще слова пишуться з великої букви? (назви міст, річок, вулиць)

 

- Чи є така буква в нашому реченні?

-В яких словах?

-Чому «Сьогодні»  написано з великої букви?

-Чому «Іванко»  написано з великої букви?

 

  1. 3.      Робота з іменами дітей

-Назвіть ваші повні імена «ланцюжком».

-Запишіть їх з абзацу.

-Ім’я  своїй дитині батьки вибирають за бажанням. Що означає вислів «добре ім’я»? (Хороше) Хіба може ім’я бути добрим чи злим? Як ви думаєте?                                                       

                          Отже, тільки людина може бути доброю чи злою в своїх вчинках і цим самим     прославити чи зганьбити своє ім’я. давайте вести себе так, щоб не соромно було за свої вчинки.

                             Кожне ім’я має своє значення. Зараз ви розкажете, що означають ваші імена. Ви       складете сонечко із них. Ваші красиві, милозвучні імена будуть промінчиками.

Яке гарне сонечко утворилося. Чому? Бо воно з імен добрих дітей, які прагнуть до знань, слухняні і чемні.

 

  1. 4.      Утворення імен

Утворилися імена дуже давно і примандрували до нас з різних країн. Особливо багато зі Стародавньої Греції та Риму.

А чи знаєте ви, що багато імен зустрічається в назвах рослин? (Грицики, іван-чай, любка, васильок, петрів батіг, лілія)

А чи знаєте ви,що в багатьох словах заховані імена. Знайдіть ім’я в слові ріка (Кіра)

 

  1. 5.      Утворення дитячих імен

-         Давайте утворимо від імен дорослих дитячі імена і запишемо їх в зошити з абзацу за зразком. (Вправу виконати усно, фронтально, записати самостійно в рядок)

 

Іван, марина, Петро, Роман, Дмитро.

Зразок: Андрій – Андрійко

 

  1. Фізкультхвилинка (Присідання: дитяче, доросле ім’я)

 

  1. 7.      Гра «Загубилася буква»

 

Треба вставити букву (по рядах на дошці)

 

1 ряд       …етяна       …аталія      …атерина      …ндрій      …асиль

2 ряд       …італій      … икола           … етро     … тепан     … ксана

 

-         Прочитайте, що ви написали. З якої букви написані всі слова?

 

  1. 8.      Утворення слів по батькові

-         До імені дитини також додається ім’я батька. Якщо батька звуть Василь, то дочка – Василівна. Якщо батько Іван, то син – Іванович.

-         Давайте зі слів, що написані на дошці, утворимо імена по батькові (усно).

-         А тепер запишемо ваше ім’я, по батькові.

-         Цікаво, що в Німеччині до імені дитини додається ім’я не батька, а матері, тому їх імена звучать так: Еріх-марія, Сюзанна-Стефанія, Вільгельм-Тереза.

-         А тепер переробіть свої, як би вас звали?

-         Коли звертаються до дитини, називають лише ім’я. а коли до дорослого - ім’я і по батькові. Зверніться до гостей.

   9. Знайомство з новим словом ” тезки ”

- Діти,  а є у нашому класі учні, які мають однакові імена? Назвіть їх.

- Хто знає, як називають людей, які мають однакові імена? ( Тезки)

- Запам’ятайте, як пишеться  це слово.

- Запишіть з абзацу: Тезки – Соня Курочка і Соня Харченко.

 

10. Утворення прізвища

-         Для чого ж людині прізвище? (Бо багато імен, щоб знати, якого ти роду)

-         Запишіть свої прізвища.

-         Прізвище дитині дає батько. Адже він голова сім'ї і продовжувач роду. Кожне прізвище має свою історію. Давайте спробуємо дослідити, як утворилися прізвища.
Деякі прізвища утворилися від імен людей. Ільїн: від якого імені?(Ілля). Степаненко – Степан
- Назв професій (Паламар: церковний служитель). Коваль, Бондар.
- Пір року, явищ природи (Мороз, Вітренко).
- Назв тварин (Вовк, Волков).
- Особливостей людей (Тиха, Рудь, Крива).
- Продуктів (Крупко: від якого продукту? (крупи), Олійник — олія, Паскар - паска, Твердохліб — твердий хліб).
   - Предметів (Топоровська, Лопатко).
 
Б) Прізвища винахідників часто ставали назвами їхніх винаходів.
 
Це: браунінг — марка пістолета.
Дизель — двигун внутрішнього згорання, що працює на рідкому паливі.
Рентген — промінь, що просвічує людський організм.
Форд – марка машини.
 
11. Гра «Знайди помилку!»
 
- Увага! Перед вами слова, серед них є зайве. Давайте прочитаємо ці слова і знайдемо його. 
                      
Петренко, Іванченко, Григоренко, Миколайчик, Зайцев,  Ільїн, Васильченко.
 
12. Виведення правил і практичне їх засвоєння
Ми з вами весь час говорили про імена, по батькові і прізвища. Ви ще з 1 класу знаєте, що ці слова пишуться з великої букви. Сьогодні ви закріпили свої знання. Давайте звіримо наші висновки з правилом на стор. 100
-         Читає 1 учень.
-         Читають хором.
-         Розказують напам’ять.
 
V. Закріплення вивченого
 
1. Робота в парах. Гра «Інтерв'ю».
 
- Що таке інтерв'ю? Запитайте один в одного прізвище, ім'я і по
батькові. Запишіть в зошитах прізвище, ім'я, по батькові вашого сусіда.
- Прочитайте, що ви записали?
- А як написали кожне слово?
- Чому?
 
2.      Гра «Найуважніший»
- Увага! Шукаємо кмітливих та уважних дітей!
Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день народження до дідуся Івана.
- Чиїм батьком був дідусь Іван — тата чи мами? (Тата)
 - Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим? (Михайлом Дмитровичем)
 
3.      Асоціативна аналогія
- Продовжіть ланцюжок:
 
 Книжка до книжки — бібліотека; 
зернинка до зернинки — колосок; 
крапелька до крапельки — море; 
ім'я до імені — ...народ.
 
- Так, наш народ, який прославився мужніми, чесними, талановитими людьми.
 
4.      Робота з підручником
 
- Саме про таких людей, людей з великої букви, які прославляли нашу українську мову, дуже багато написали про неї, прочитаємо в тексті вправи 21.
- Прочитайте.
- Назвіть імена та прізвища, вжиті в тексті.
           - Про кого з названих людейвти щось знаєте?
 
Блок «Письменники»
- Назвіть прізвище цієї людини? (Шевченко)
Ім'я, по батькові? (Тарас Григорович)
 - Які вірші цього відомого українського поета ви знаєте?
-  Назвіть прізвище, ім'я цієї жінки. (Леся Українка)
Це псевдонім поетеси. Псевдонім — це придумане ім'я та прізвище, що ним користуються письменники, артисти, замість власного. Справжнє ім'я: Лариса Петрівна Косач. Це була незвичайна жінка. Вона писала прекрасні вірші, грала на фортепіано, знала кілька іноземних мов, перекладала з них на українську.
- Це видатні люди, які прославили нашу Україну своїм добрим іменем, які зробили свій внесок в історію держави, в розвиток нашої рідної мови. 
-Хочеться сподіватися, що коли ви виростите, то теж станете людьми з добрими іменами. І, можливо, чиєсь прізвище прославиться на всю Україну. А щоб стати такими, вам треба зараз старанно і наполегливо вчитися.
 
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
 
 
 
 
 
 
 


Создан 05 фев 2017