Сайт вчителя початкових класів Кулик Юлії Олександрівни

 

Антоніми




Урок української мови "Антоніми"

 

Тема: Слова, протилежні за значенням ( антоніми).

Мета: Розширити уявлення учнів про антоніми, ознайомити з  терміном, розвивати уявлення про лексичне значення слів, уміння користуватися ними для образного зіставлення контрастних явищ навколишньої дійсності; розвивати увагу, зв’язне мовлення, мислення, пам’ять; почуття дружби, товаришування, любов до праці.

Обладнання: мультимедійна презентація, казковий герой - сова,  таблиця "Хвилинка каліграфії", малюнки дерев і рослин, "чарівна квіточка", Червона книга.

 

Хід уроку

І. Привітання.



  • Добрий день вам, добрі люди!

          Хай вам щастя – доля буде,

          Не на день і не на рік,

          А на довгий – довгий вік.

          Є у нас предмет чудовий

          Урок рідної української мови

          Ласкаво просимо ми вас

          Сьогодні на урок до нас

(Стук у двері.  Заходить учениця, в руках малюнок сови і завдання).



  • Прошу, прошу. Зачекайте,

Забарилась, вибачайте!

Добрий  день! В добрий час!

Рада бачити всіх я вас

Не сама до вас прийшла,

А від Мудрої Сови

Завдання вам принесла.

Вчитель. А де ж ти її зустріла?

Учениця.  У країні, де дружно живуть усі слова, які вживаються  у нашій мові, а як називається ця країна, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.

Кросворд.

 

  1. Запис літер в установленому порядку.
  2. Головний член речення, який вказує про кого або про що говориться в реченні.
  3. Об’єднані за змістом речення становлять…
  4. Член речення, який вказує, що говориться в реченні про підмет.
  5. Слова, близькі за значенням.
  6. Знак, який служить для пом"якшення звука на письмі.
  7. Слово, або сполучення слів, що називають того, до кого ми звертаємось.

Учениця.  Молодці, відгадали.

Вчитель. То давайте, дітки, разом прочитаємо як називається країна, де дружно живуть усі слова. ( Лексика).

Учениця. Мудра Сова пропонує вам подорожувати до цієї країни Стежиною Лісовичка. Лісовичок хоче, щоб ви любили ліс, знали, як його оберігати, цікавилися життям його мешканців. Він приготував вам завдання, коли ви їх виконаєте , то прочитаєте, про що просить вас Лісовичок.

ІІ.  Мовна розминка.



  • Вам її пропонує… Відгадайте!

Стоїть Олена,

В неї хустка зелена,

Тоненький стан,

Білий сарафан.



  • Що це? ( Береза).

 Береза вам пропонує такі завдання:

 

  1.   3 учні працюють на карточках.
  2.   А ми перевіримо домашнє завдання(вправа 93).

(Викликаю  2 учнів до дошки, вони по черзі за читують речення, 

які склали вдома з дібраними синонімами).



  • Які слова називаються синонімами?

  (Слова близькі за значеннями називаються синонімами. Наприклад: співали, щебетали, цвірінькали.) ( Ставлю оцінки мотивуючи).


 
Картка.

 

  1. Дібрати синоніми до слів: ліс, ідуть, струмочок.
  2. Підкреслити підмет і присудок.

Розкинувся наш Київ над Дніпром.

Сірий ранок брови хмурить.

 

ІІІ.  Хвилинка каліграфії.

Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб  

ба  уб іб  бе  бу  

(таблиця) 

а) Яких ви знаєте птахів, в назвах яких зустрічається буква ” бе ” ?  (Альбатрос, яструб, колібрі, рибалочка, горобець, бусол).

(Показую малюнки птахів. Учні по черзі записують назви птахів на дошці.)

б) Звуко - буквений аналіз слів.



  • Знайдіть слова, в яких звуків менше, ніж букв. Доведіть це. (Альбатрос, горобець).
  • Знайдіть слово, в якому звуків більше, ніж букв. (Яструб).
  • Складіть речення зі словом ”колібрі”. (Колібрі – найменша пташка на світі. Колібрі привіз з Америки в Європу португальський мореплавець:  Фернандо Магеллан.)
  • Стежина веде нас лісовою красою у царство дерев, кущів, різнотрав’я і квітів, де існує природний світ краси та гармонії. На нашому шляху трапляється рослина, що ”кусається”. Що це за рослина? В цьому слові 7 букв.
  • Кропива нам пропонує вислухати тему і завдання нашого уроку.

ІV. Оголошення теми і завдань уроку.



  • Діти, ви вже знаєте, що слова близькі за значенням називаються синонімами. Але в країні Лексика живуть ще й слова з протилежним значенням – антоніми. Ваше завдання: запам’ятати, як називаються ці слова, вміти добирати слова з протилежним значенням, визначати антоніми в тексті. Запишіть тему нашого уроку. Що ж ви сьогодні повинні запам’ятати на уроці?

        ( Діти повторюють завдання уроку).



  • Йдучи стежинкою лісовичка, ми зустрічаємося з рослиною, яка наче й чекає, щоб до неї доторкнулися люди, або тварини, вона вміє чіплятися за них.
  • Що це за рослина? ( Показую малюнок).
  • Череда пропонує послухати пояснення нового матеріалу.

V. Пояснення нового матеріалу.



  • Слова, які мають протилежні значення, називаються антонімами.
  • Наприклад: день – ніч,  холодно – жарко.
  • Діти, приведіть ви приклади.
  • Правило повторимо разом (с.46).

        а)     Розглянемо таблицю:

   який?                        білий                чорний

   що?                            білизна            чорнота

   що робити?             білити              чорнити

   як?                             біло                   чорно



  • На які питання можуть відповідати слова протилежні за значенням – антоніми?
  • На які (однакові чи неоднакові ) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?

Висновок:



  •  Слова, які входять в антонімічну пару, завжди відповідають на одне й те ж саме питання.



б) Найчастіше антоніми вживаються в прислів’ях, загадках, казках.

(Вивішую плакат з написом речень. Діти шукають антоніми).

1)    Вдень спочиваю, а вночі – літаю,

Маю круглі очі, бачу серед ночі.

(Сова).

2)    Ледачого всі обминають, а роботящого всі вітають.



  • А казки ви самі знаєте з антонімами, згадайте які?

3)    ”Правда і кривда”, ”Про бідного й багатого”.



  • Так які ж слова називаються антонімами?
  • Подорожуємо далі стежиною лісовичка. Тут нас зустрічає рослина, яка росте на вологих узліссях, сонячних галявинах, у заростях кущів і ярах лісу. Стебла її густо усипані колючими шипиками. Плоди тьмяно чорні, вкриті сизою поволокою – дуже смачні. Як її називають?

(Ожина).

VІ.Узагальнення і систематизація знань.



  • Ожина вас зустрічає з “Чарівною квіточкою”.

1) Відірвіть пелюсточку, прочитайте слово, підберіть антоніми.

Вранці – ввечері.

Зустрічають – виряджають.

Добро – зло.

Великий – малий.

Багато – мало.

Більше – менше.

День – ніч.

Робота – безділля.

2) Відкрийте підручники на сторінці 45. Знайдіть вправу 94. Прочитайте завдання. До підкреслених слів доберіть синоніми. Прочитайте виділені слова, як ми їх називаємо?

3)    Виконання вправи 95.

4)     Фізкультхвилинка.

                            —     Щось не хочеться сидіти,

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх у сторони

Плесніть діти кілька раз,

За роботу, все гаразд.



  • Які слова – антоніми ми називали, коли виконували вправи?

VІІ. Яр “Самостійності”.

   (Показую малюнок ).



  • Чи бачили ви цю рослину?
  • Як вона називається?
  • Для чого її використовують?

(Цикорій).



  • Він пропонує вам самостійну роботу (вправа 96). (Вивішую плакати із завданнями. Діти вибирають собі завдання за бажанням. Самостійну роботу перевіряємо, повторюємо правило. Виставляю оцінки мотивуючи.
  • (Показую малюнок) Чи бачили ви цю рослину, назвіть її . ( Лілія). Лілія — рідкісна рослина лісу, охороняється законом, занесена до Червоної книги. Лілія вам пропонує загадки.

ІІХ. Стежинка “Кмітливості”.

1.     Я антонім слова літо.
        В мене біла тепла свита,
        Хоч мороз люблю сама,
        Адже звуть мене …

2.     Я антонім шуму, стуку,
        Уночі без мене мука,
        Для спочинку наймиліша,
        Відгадайте хто я …


Х. Стежинка Лісовичка виводить нас на місток “Творчості”.



  • Тут нас зустрічає дивна рослина. Невже й справді ця рослина вбиває звірів? Як її називають? (Показую малюнок).
  • Відповідь: Звіробій. (Завдання написане на переносній дошці).
  • Уважно послухайте текст, зверніть увагу на виділені слова, на  заголовок. Уявіть, що ви письменники і вам дали завдання переробити його, замінивши виділені слова антонімами.

 

Запізнилися.

Увечері   я з товаришами пішов до поїзда. До станції було

далеко. Дув холодний вітер і йти було важко. Прийшли ми до

станції, а поїзд саме відходить. Як погано, що ми запізнилися.


Висновок.

  • Отже, як бачимо, діти, за допомогою антонімів можна побудувати і зв’язні тексти і з протилежним значенням.
  • Стежинка Лісовичка виводить нас на зупинку “Підсумкову”.

ХІ. Підсумок.



  •  Тут нас зустрічає …
  •  Всі капрали познімали жупани, а один капрал не зняв жупан. (Сосна).

( Проводиться словникова робота над словами капрал і жупан).



  • Сосна просить вас відповісти на такі запитання:




  1. Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  2. Як називаються слова, протилежні за значенням?
  3. Коли найчастіше вживаються слова – антоніми в нашому мовленні?
  4. На які питання можуть відповідати слова – антоніми?
  5. Як ви думаєте, чому ми успішно крокували стежинкою Лісовичка? Що нам допомагало? ( Знання  і дружба).

ХІІ. Домашнє завдання.

   Вправа 97, с.47.


Прочитайте, про що просить вас лісовичок.



Создан 05 фев 2017