Сайт вчителя початкових класів Кулик Юлії Олександрівни

 

Зимівля птахів і звірів




2 клас

 

Тема уроку:  Зимівля птахів і звірів.

 

Мета уроку: Встановити взаємозв’язки між змінами в неживій та живій  природі; формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвивати вміння спостерігати за птахами, що зимують; узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.

 

Обладнання: Зображення птахів, картин з життя тварин, магнітофонний запис щебетання птахів, уявні сторінки журналу, штучна ялинка.

 

Форми роботи: Фронтальна, групова, в парах, індивідуальна.

 

Інтерактивні

технології:     робота в групах (домашніх, за переконаннями), «Передбачення мети», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Займи позицію», «Рефлексія».

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

 

  1. 1.     Привітання гостям.

Любі діти, до нас у клас

Завітали гості щирі.

Привітайте ж в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

 

ІІ. Хвилинка календарика.

 

  1. 1.     Вправа «Мікрофон».

-         Сьогодні 29 листопада 2007 року.

-         Яка температура повітря була вранці?

-         Що можна сказати про стан неба?

-         Чи є сьогодні вітер? Який він за силою?

-         Чи були сьогодні опади?

-         Які зміни відбулися в живій і неживій природі на початку зими?

(Дні стають короткими, охолоджується повітря, промерзає ґрунт, вкриваються льодом річки і ставки, дерева і кущі скинули листя, заховалися комахи, відлетіли птахи, випадає сніг, в деяких тварин змінюється забарвлення шерсті, впадають в сплячку тварини).

Але, не зважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і приємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь, що оточують нас.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. 1.     Загадка.

-         Відгадайте загадку.

 

Кружляє ніжно булий пух.

Міняє зайчик свій кожух.

Вдягає лиска рукавички.

Співають весело синички.

Ведмідь в бар лозі вже дріма

Яка пора, скажіть? (Зима)

 

ІV. Ознайомлення з темою і метою уроку.

 

  1. 1.     Передбачення мети.

-         Діти, ви вже напевно здогадались, що поговоримо ми з вами сьогодні про зиму. Але не тільки.

Тема уроку: «Зимівля птахів і звірів».

-         Як ви гадаєте, які результати ми очікуватимемо з уроку? Відповідь починайте так: «Цей урок навчить мене …» (Дізнатися про життя птахів і звірів взимку, розв’язати проблеми пернатих, що зимують у нашій місцевості …)

Наприкінці уроку ми перевіримо, чи досягли цієї мети.

     Отже – (діти читають по черзі з дошки):

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. 1.     Вступна бесіда.

- Завдяки чому ми можемо зібрати цікаву інформацію з життя тварин? (Книгам, телебаченню, спілкуванню, подорожі, комп’ютеру, журналам). Доповнення до основного завдання уроку буде ще й таке: «Зібрати всю інформацію з уроку про життя тварин взимку для того, щоб зробити книжку – розкладушку «Зимівля птахів і звірів».» І учні нашої школи зможуть, дякуючи вам, дізнатися про радощі і труднощі, проблеми і перешкоди, які є в житті зимуючих тварин.

 

  1. 2.     Поділ на групи.

- Зараз сядьте парами.

- Доберіть споріднені слова до словосполучення «любителі природи» (Помічники, рятівники, друзі, охоронці).

- Кожну з груп ми так і назвемо.

 

  1. 3.     Сторінка перша «Прихід зими».

- Погляньте навколо. Прийшла зима. Повіяв холодний вітер. Дерева вкрилися білою ковдрою. Лютий мороз безжалісно снує навколо. Проте природа не знає пустоти. Кожна її частина насичена життям. Хоча нежива природа дрімає, проте живі істоти зайняли всі куточки, придатні для існування в повітрі, у воді, на землі.

Іноді ми шукаємо незвичні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помічаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі.

 

  1. 4.     Сторінка друга «Зимове пташине царство».

(Звучить щебетання птахів).

         - Що за голоси ви чуєте?

         - Чи буває так в природі: зима, сніг, мороз і пташине щебетання? (Так).

         - Які прахи не залишили нас взимку? (Снігурі, синички, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби).

- Хто відлітає у вирій? (Ластівки, лелеки, журавлі, чаплі, зозулі, дикі качки).

- Яка ж основна причина змушує птахів залишити оселю, своє місце?(Холод і голод).

- А чи знаєте ви, що одна з основних причин відльоту птахів повۥязана зі зменшенням світлового дня? Організму птаха не вистачає променів сонця, що є важливим для його життя. Тому птахи відлітають в далекі краї, де більший світловий день. Наприклад, ластівка і білий лелека зимують в Південній Африці, долаючи 13000 км.

 

  1. 5.     Постановка проблеми.

- Йдучи вулицею, я спостерігала за клопотами пернатих. В певну мить відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося, що птахи звернулися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть на нас увагу, розкажіть про нас усім, зрозумійте наші проблеми, допоможіть!»

- Чи виконаємо ми прохання птахів? (Так).

 

  1. 6.     Робота в парах.

(Учитель роздає кожній парі малюнок птаха).

- Ваше завдання: назвати птаха, описати його зовнішність, розповісти все, що про нього знаєте. (Діти в парах обговорюють, Кожна пара звітує).

Група «Помічники».

Снігурі живляться бруньками й насінням дерев, ягодами горобини. Вони прилітають з північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.

Прислів’я.

Снігур на крилах приносить нам зиму.

                   Група «Охоронці».

Синички і взимку знищують шкідливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гострого зору синички. За добу синичка зۥїдає стільки ж комах, скільки важить сама.

                   Група «Рятівники».

Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки – червоного кольору, самці – зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і виводять пташенят.

                   Група «Друзі».

Дятел – садово-лісовий лікар. Він видобуває з –під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він ще харчується шишками. Існує легенда, що дятел виник із землі, від самого Бога. Кажуть, що якщо послухати вночі біля гнізда дятла, то можна почути, як він стогне: це в дятла голова болить від того, що він цілоденно довбе дерево.

 

  1. 7.     Гра «Впізнай птаха».

(Діти за описом, який зачитує вчитель, впізнає назву птаха).

  • Хто не знає цих зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Вони всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Про цього птаха говорять, що в сірій свитці по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець).
  • Цей птах селиться серед полів, луків та в людних місцях. Він дуже обережний і розумний.

Чорномазий, жовтодзьобий, він за плугом важно ходить. (Грак)

- Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити їх неважко, а користь від них велика.

Що я мала на увазі під словом «привабити»? (Підгодувати).

Знаючи про суровий зимовий клімат і про проблеми птахів, покладіть руку на серце і прислухайтесь, що воно вам підказує.

- Важко птахам взимку. Треба їм обов’язково допомагати.

- Потрібно майструвати годівниці, і регулярно поповнювати їх кормом. Це допоможе  зберегти пташок від загибелі. Полюбляють пташки гарбузове, кавунове та динне насіння, несолоне сало, крихти білого хліба, а от чорний хліб і смажені зерна шкідливі для птахів.

 

  1. 8.     Фізкультхвилинка.

- Давайте уявимо себе трішечки пернатими.

Крильця пташки розправляють,     (руки в сторони)

Їх до сонця піднімають.                  (потягнулись)

Потім можна політати                     (покрутитися)

І комашок поганяти.                       (руки вгору та вниз)

На галявину злетілись,                             (присісти)

Там зернят вони наїлись,

Потім знову полетіли,                     (руки вгору та вниз)

У гніздечко хутко сіли.                            (сісти на місця)

 

  1. 9.     Сторінка третя «У гостях у лісових мешканців».

- До кого уявно завітаємо в зимовий ліс? (До зайця, лося, лисички, ведмедика, білочки, вовка).

- Як же переживуть зиму звірі? Ті, кому взимку не знайти ягід, корінців, листків, жуків, плодів та іншої звичної їжі, вже сплять у теплих мۥяких барлогах або норах. Восени вони накопичували під шкірою жир і тепер взимку виживають завдяки цьому. Діти, хто ж ці звірі?

Але більшість звірів не спить, а бадьорі всю зиму.

  • Білочка запасала в декількох дуплах  горіхи, гриби, жолуді, тепер стрибає по деревах, шукає свої комори. Іноді в білчиних запасах буває до 3-х і більше кілограмів горіхів. В сильний  мороз ховається в своєму теплому гніздечку, де повно сухого моху і трави, та й ще затуляє вхід до нього своїм пухнатим хвостиком.
  • Їжак, зарившись в опале листя і згорнувшись у клубочок, впадає в справжню сплячку, аж до березня. У цей час в них дуже сповільнюється дихання, різко знижується температура тіла. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину зменшується маса тіла, бо вони в цей час живуть тільки завдяки власному жиру.

Нерідко можна побачити їжака з яблуками на голках. Дехто навіть думає, що він запасається ними на зиму. Але це не так. У звірят серед голок заводяться різні паразити. Щоб їх позбутися, їжаки качаються по яблуках, кислий сік яких стікає по голках до шкіри і виганяє паразитів.

  • Важче зайцям. Постійної хатки вони не мають, нір не риють. Взимку вони вдягаються у білу шубку, що робить їх непомітними на снігу. Лапки зайців опушені хутром, як лижі, тому звірі не провалюються у сніг. А їсть тепер заєць не траву, а точить молоду кору дерев та посіви озимини.

У Німеччині є навіть пам’ятник цим тваринам. Бо за легендою, саме зайці підказали колись переселенцям місце їхнього майбутнього поселення.

  • Вовки взимку ховаються у хащах, глибоких ярах, поблизу боліт, звідки великими зграями виходять на полювання. Їх здобиччю стають зворі або молоді косулі, олені. А таких звірів у сніжну і морозну зиму стає все більше, бо їм важко діставати з-під снігу і льоду траву, гілочки чагарнику.
  • Велетень лісу – лось - теж важко переживає таку зиму: він не може обгризати кору дерев у сильний мороз, коли кора промерзає і його зуби повзають по ній, як по склу. Тому він взимку підходить із глибини лісів ближче до людей. Живляться лосі опалим листям, пагонами дерев. Але цього замало.
  • Лисицям теж важко взимку, особливо, коли багато снігу. І зайця важко догнати, а миші розбігаються по своїх снігових коридорах. Лисиця часто голодує взимку, тож іноді приходить на ферму або до хати, де намагається вкрасти курку. Як я вже казала, лисиця дуже любить ласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться пострибати – здалеку її рухи нагадують елегантний танок. Чи чули ви коли-небудь про танець «фокстрот»? Його назва так і перекладається – лисячий танок.

 

  1. 10.            Створення проблемної ситуації.

- А чи можуть люди допомагати диким звірям пережити суворі зими?

Вправа «Займи позицію».

(Робота в групах за поглядами «Так» і «Ні». Групи доводять свої твердження. Висновок – після розгляду ілюстрацій в підручнику с.95)

- Діти якої групи були праві?

Підсумок:

Люди можуть допомогти диким звірям пережити суворі зими, піклуючись про них.

 

VI.Закріплення вивченого.

 

  1. 1.     Творча робота.

а). Сторінка четверта «Людина і тварина – живі створіння природи».

 

Робота в групах.

Завдання групі «Помічники»: підготувати діалог «Зустріч білочки з зайчиком».

Завдання групі «Охоронці»: за малюнком відшукати сліди відповідного звіра, з’єднати маркером. (група працює біля дошки).

Завдання групі «Рятівники»: за картиною скласти текст-розповідь із 3-4 речень «Ми – друзі птахів».

Завдання групі «Друзі»: розвішати на ялинці малюнки тільки тих птахів, які залишаються зимувати.

Презентація груп.

 

 

б). Кросворд.

- А зараз ми (уважно) подивимось, як ви уважно слухали і працювали на уроці і розвۥяжимо кросворд з «секретом»:

 

 

 

 

1

М

 

 

 

 

 

 

 

 

2

О

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Л

 

 

 

 

 

 

 

4

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Д

 

 

 

 

 

6

 

 

 

Ц

 

 

 

 

 

 

 

7

 

і

 

 

 

 

 

 

  1. Ягода, якою живиться ведмідь. (Малина)
  2. Стрункий, швидкий, роги гіллясті. Пасеться весь день. Хто це? (Олень)
  3. Прийшла вона з довгим віником на бесіду із нашим півником. Схопила півня на обід і замела мітлою слід. (Лисиця)
  4. Плоди, яким живиться дикий кабан. (Жолуді)
  5. Житло білки. (Дупло)
  6. Невелика лісова тварина, яка живиться взимку корою дерев. (Заєць)
  7. Тварина  руда влітку, сіро-коричнева взимку, живе на дереві. (Білка)

- Отже, яке слово отримали по вертикалі?

 

     в). Сторінка п’ята «Любителі загадок».

     Складання загадок. «Мозковий штурм».

     - Підберіть слова, які найбільше характеризують зайчика.

 

Головне

А

НЕ

З чим порівнюємо

Білий

Сніг

Полохливий

Горобець

Має довгі вуха

Кролик

Має теплу шубу

Лисичка

 

 

VII. Підсумок уроку. «Рефлексія».

 

         - Чи досягли ми поставленої мети?

         - Який висновок зробили для себе?

         - Хочу звернутися, діти, до вас з проханням.

                   Холодно взимку зайчатам і білці,

                   Песику – в будці, в сараї корівці.

                   Мерзнуть у котика лапки і вуха,

                   Мерзне ворона в лиху завірюху.

                   Горю зарадити – можемо –

                   В будку Шаркові настелити соломи,

                   Зайчикові покладемо під кущик

                   Кілька морквинок, листочки капусти,

Теплу корівці поставим водичку,

Птицям насиплемо крихт в годівничку.

Як допоможемо дружно, малята, -

Виживуть взимку птахи і звіряти.

 

VIII. Домашнє завдання.

 

Читати статті в підручнику; виготовити годівнички і підгодовувати птахів.

 

 



Создан 05 фев 2017